Wednesday, May 2, 2018

A Good thought for everybody-3 / Buddhism for anybody




The Buddhism is a sort of Philosophy which based on the mind in a human body.
The 'mind' of a human body plays a vital part of his or her behaviour throughout the life.
Therefore if anybody can control the 'mind' in a better way it will mainly help to the person who did it first and then it will nicely be affected for the people and the society around the said person.

The stanza:  Dhuuran gaman -eka charan                                                                 Asareeran guhasayan
                     Ye chiththan sanyamessanthi
                     Mokkanthi maara bandhanaa (Dhamma Padhaya- Chiththa Vaggaya)

This stanza is giving a short idea about the behaviour of a human mind.
But it is very clear and correct.


Explanation: Dhuuran gaman-eka charan - Mind is always trying to be free from its owner. It(mind) goes here and there as it of its own.  Having long 'journeys' as it(mind) preferred. 'Mind' is trying to behave sporadically.

                      Asareeran guhasayan - 'Mind' is not having a body or a body structure. But it sleeps inside of a human body.

                      Ye  chiththan sanyamessanthi -  If somebody could control the 'mind' without having problems,

                     Mokkanthi maara bandhanaa - That person will be free from the circle of rebirth (existence).

දූරං ගමං ඒක චරං
අසරීරං ගුහාසයං
යේ චිත්තං සංයමෙස්සන්ති

මොක්ඛන්ති මාර බන්ධනං  - (ධම්ම පදය- චිත්ත වග්ගය)


බුදු දහම කේන්ද්‍ර  වන්නේ මිනිස් සන්තානය මතය. සිත මඟින් මිනිස් සියලු චර්යා පාලනය කරනු ලබයි. 

ධම්ම පදයේ චිත්ත වග්ගයට අයත් ගාථාවක් වන මෙයින් මිනිස් සිත පිළිබඳව ඉතා කෙටි එහෙත් නිරවුල් අදහසක් ඉදිරිපත් කරනු ලබයි.



දූරං ගමං ඒක චරං - සිත නිදහසේ දුර ගමන්වල යෙදේ. එය එහි හිමිකරුට කීකරු නොවී එසේ හැසිරෙයි. නිතර උත්සාහ කරන්නේ තනිව හිඳින්නටය.
අසරීරං ගුහාසයං -  සිතට සිරුරක් ශරීරයක් නැත්තේය.එහෙත් මිනිස් සිරුර තුළ සිත නිදා සිටි. 

යේ චිත්තං සංයමෙස්සන්ති - කිසිවකුට මෙම ‘සිත’ නිසි ලෙස සංවර කර ගත හැකි නම්, 

මොක්ඛන්ති මාර බන්ධනං - ඒ තැනැත්තාට මාර බන්ධනයෙන් එනම් සසරෙන් මිදෙන්නට හැකියාව ලැබේ. 




No comments:

Post a Comment